De geschiedenis van parfum

De geschiedenis van parfum

De geschiedenis van parfum gaat terug tot de oudheid en sindsdien is geur net zo
geëvolueerd als mensen dat hebben gedaan, een weerspiegeling van de verschuivingen en omwentelingen in ons sociale en culturele landschap.

Ontdek de fantastische geschiedenis van parfum per tijdperk.

Parfum: Oudheid

Oliën, balsems en wierook zijn de eerst bekende vormen van geuren, die dateren uit 4000 voor christus en verschijnen in de Indusvallei, Cyprus en Mesopotamië. De goddelijke aard van wierook, waaraan de parfumerie zijn naam zou hebben ontleend – per fumare betekent “door rook” in het Latijn – zou het ook tot een essentieel onderdeel maken van ceremonies gewijd aan de goden in alle oude beschavingen.

Destillatietechnieken, naast andere methoden voor het extraheren van geuren uit bloemen, planten en harsen die in de oudheid zijn ontwikkeld, zouden de basis leggen voor het maken van parfums door de tijd heen. Naast de heilige aard van geuren, geloofden vroege mediterrane beschavingen dat ze het vermogen hadden om schoonheid te versterken en genezende krachten bezaten. Zowel in het dagelijks leven als in religieuze rituelen hadden geuren bijna magische eigenschappen.

Parfum in de Middeleeuwen

Tijdens de Middeleeuwen werden geuren niet alleen gebruikt in parfums en cosmetica, maar ook als geneesmiddelen. Aromatische geneeskrachtige kruiden en planten werden gekweekt in tuinen die ontstonden ten tijde van keizer Karel de Grote. De genezende krachten van geuren werden gebruikt om ziekten en epidemieën af te weren in een tijd van terugkerende grote en kleine plagen.

In deze periode werden ook nieuwe manieren geïntroduceerd om geuren te extraheren, toen alchemisten alcohol en destillatietechnieken begonnen te gebruiken die waren ontwikkeld door de Arabieren en Chinezen. De introductie van deze nieuwe geuren luidde een nieuwe levenskunst in. Pomanders of "geurbollen" gevuld met muskus, amber en aromatische harsen werden populair bij de elite.

TIP: Ontdek & bekijk hier de beste wasparfum en profiteer van 10% korting dankzij de kortingscode: BLOG

Parfum rond 1800

Van Empire tot de eerste republiek werd parfumerie steeds meer als een kunst beschouwd. In 1882 introduceerde Houbigant Fougère Royale, een revolutie in de parfumindustrie met de allereerste geur van fougère-akkoorden. Zeven jaar later nam Aimé Guerlain een nog radicalere afwijking van de traditie met Jicky, beschouwd als de eerste "moderne" geur. Tot dat moment waren parfums uitsluitend samengesteld uit natuurlijke etherische oliën. Jicky, de eerste geur die natuurlijke en synthetische tonen combineerde, was gebaseerd op
coumarine, die rook naar vers hooi, tonkabonen en vanille. Andere belangrijke geurende chemicaliën die in die tijd werden ontwikkeld, waren onder meer melkachtige lactonen en violet geurende ionen. De eerste aldehyden – mogelijk gemaakt dankzij de uitvinding van de chemische synthese – brachten een olfactorische revolutie teweeg, die uiteindelijk leidde tot de geboorte van de moderne parfumerie.

De geschiedenis van parfum

Rond 1900

François Coty domineerde het Belle Époque-tijdperk van prestigieuze parfumerie. Zijn verfijnde composities combineerde natuurlijke en synthetische noten en hij creëerde in 1905 iconische geuren zoals die van L'Origan, afgeleid van Iralia® en Ionone. De eerste grote schoonheidsverzorgings- en cosmeticamerken ontstonden in de Verenigde Staten toen Elizabeth Arden en Helena Rubinstein hun bedrijven oprichten.

Parfum rond 1920

Op weg naar de moderniteit. Vrouwen sloten zich aan bij de beroepsbevolking en raakten steeds meer geëmancipeerd. Deze periode zet de toon toen de eerste samenwerkingen tussen de modewereld en de parfumerie ontstonden waarbij Coco Chanel, Jeanne Lanvin en Elsa Schiaparelli hun eigen geuren creëerden.


1940

Het verlangen naar nieuwigheid en jeugdigheid na de tweede wereldoorlog. Veranderende levensstijlen bevorderden een meer persoonlijke en individuele houding, waarop parfumeurs reageerden met "karaktergeuren". Het verlangen van de consument naar nieuwheid en jeugdigheid inspireerde de parfumindustrie tot het creëren van een nieuwe klasse frisse groene tonen.


1970

Tijdperk van ontdekking Parfums werden statussymbolen.


1980

Tijdperk van het individualisme. Deze periode is het tijdperk van zelfexpressie of het 'ik'-decennium. Hierbij wordt er verlangt naar krachtige parfums.


1990

Tijdperk van minimalisme. We beginnen een lichte verschuiving te zien naar frisse of gourmandgeuren, die beide een sterke boodschap van transparantie en welzijn proberen uit te drukken, door middel van unisex-geuren.


Parfum vanaf 2020

Op weg naar bewuste parfumerie. Het beste van de natuur en wetenschap, schone en groene moleculen. De oorspronkelijke drang naar natuurlijke parfum is onderdeel van een groter geheel binnen duurzaamheid. Dit betekent geurakkoorden verantwoord via biomassa nabootsen en het verminderen van het
milieu- en grondstoffen verbruik. Het kweken en oogsten van natuurlijke ingrediënten is dus zeker schadelijker voor onze planeet dan het gebruik van synthetische ingrediënten. 

 

TIP: Ontdek & bekijk hier de beste wasparfum en profiteer van 10% korting dankzij de kortingscode: BLOG